Πέμπτη 2 Αυγούστου 2018

Η ιστορική διαδρομή ενός μοναδικού τραίνου.

Η ιστορία του Οδοντωτού μας οδηγεί στον πρωτεργάτη και θεμελιωτή του Ελληνικού Σιδηροδρόμου, τον Χαρίλαο Τρικούπη. Ως πρωθυπουργός διέβλεψε τον σημαντικό ρόλο των μεταφορών στην ανάπτυξη της χώρας και έδωσε έμφαση στην κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου.
Παράλληλα με το κύριο δίκτυο, επεδίωξε την κατασκευή τοπικών σιδηροδρομικών δικτύων,πιστεύοντας ότι το «μικρό» τραίνο είναι πιο ευέλικτο -στοιχείο σημαντικό για την ορεινή Ελλάδα-αλλά και πιο οικονομικό στην κατασκευή του.

Έτσι, τον Μάρτιο του 1889 αποφάσισε την κατασκευή της γραμμής που θα συνέδεε το σταθμό του Διακοπτού με τα ορεινά Καλάβρυτα. Η μελέτη ανατέθηκε σε Γάλλους επιστήμονες και η αρχική εκτίμηση ήταν ότι το έργο θα διαρκούσε 10 μήνες.

Το όραμα του Τρικούπη ήταν να φτάσει η σιδηροδρομική γραμμή μέχρι την Τρίπολη, αλλά οι χρονικές καθυστερήσεις και οι υπερβάσεις στο κόστος (σχεδόν τριπλάσιο του προϋπολογισμού) ήταν η αιτία να μην υλοποιηθεί ποτέ η επέκταση.

Τα έργα κατασκευής του δικτύου ξεκίνησαν το 1889 και εγκαινιάστηκαν 7 χρόνια αργότερα, στις 10 Μαρτίου του 1896. Το εύρος γραμμής είναι 75 εκατοστά και η ιδιαιτερότητα αυτή είναι που κάνει τον Οδοντωτό να είναι ο στενότερος σιδηρόδρομος στον κόσμο! Η σιδηροδρομική γραμμή, μήκους 22 χλμ καταλήγει στην πόλη των Καλαβρύτων, σε υψόμετρο 750μ. Περνώντας από 49 γέφυρες και διατρέχοντας τοπία εξαιρετικού φυσικού κάλλους, χαρακτηρίστηκε δίκαια ως «αξιόλογο τεχνικό έργο», σε εγκαταστάσεις που είναι «ιστορικά διατηρητέα μνημεία».

Από το 2003 έως το 2009 έγινε ριζική ανακατασκευή της γραμμής, των γεφυρών, των τούνελ και παρελήφθησαν καινούργιες υπερσύγχρονες αυτοκινητάμαξες. Σήμερα ο οδοντωτός συνεχίζει να οδηγεί με ασφάλεια τους επισκέπτες του σε μια μοναδική διαδρομή στη φύση και στην ιστορία.


trainose.gr