Παρασκευή 3 Μαρτίου 2017

Έσοδα και δάνεια τα αίτια των απεργιών στη ΣΤΑΣΥ.



Το νοικοκύρεμα των οικονομικών στις Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), τον φορέα που έχει την ευθύνη για τη λειτουργία του μετρό, του Ηλεκτρικού και του τραμ, αλλά και οι δανειακές υποχρεώσεις της «Αττικό Μετρό», της κρατικής εταιρείας που κατασκευάζει το δίκτυο του μετρό, φαίνεται ότι είναι οι πραγματικές αιτίες των κινητοποιήσεων των εργαζομένων, που αύριο πραγματοποιούν νέα 24ωρη απεργία.


Θα ακολουθήσει νέα συνάντηση των συνδικαλιστών με τον αρμόδιο υπουργό Χρίστο Σπίρτζη και στις αρχές της εβδομάδας θα γίνουν οι γενικές συνελεύσεις των οκτώ εργασιακών σωματείων για να ληφθούν νέες αποφάσεις.
Αφορμή για τις απεργιακές κινητοποιήσεις, που έχουν ήδη ταλαιπωρήσει επί δύο ημέρες το επιβατικό κοινό και έχουν προκαλέσει κυκλοφοριακή ασφυξία στους δρόμους του Λεκανοπεδίου, ήταν τροπολογία που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα.
Με την τελική της διατύπωση, τα έσοδα από την εμπορική εκμετάλλευση των σταθμών και των συρμών του μετρό θα καταχωρίζονται στους ισολογισμούς της ΣΤΑΣΥ, αλλά ένα μέρος τους θα μεταφέρεται στα ταμεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ).
Προβλέπεται ότι θα παραμένουν στη ΣΤΑΣΥ περίπου 7 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στις εισπράξεις του 2016, ενώ τα επιπλέον έσοδα θα πηγαίνουν στον ΟΑΣΑ.
«Από τις συναντήσεις με τους αρμοδίους προέκυψε ένα πολύ σοβαρό ζήτημα. Μάθαμε ότι υπάρχει θέμα με τους τόκους των δανείων που έχει πάρει η “Αττικό Μετρό” για να κατασκευάσει τα έργα», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο Λευτέρης Ρενιέρης, πρόεδρος των εργαζομένων στον Ηλεκτρικό.
Μας ενημερώνει ότι το ποσό αυτό για φέτος διαμορφώνεται στα 85 εκατ. ευρώ, που είναι πολύ κοντά στο σύνολο των λειτουργικών δαπανών της ΣΤΑΣΥ, και προσθέτει: «Αν αρχίσει η αφαίρεση εσόδων, δεν ξέρουμε τι θα γίνει τελικά με τις δημόσιες συγκοινωνίες της πρωτεύουσας».
Οι δανειακές υποχρεώσεις





Επιβεβαίωση για τις δανειακές υποχρεώσεις είχαμε και από τον Θεόδωρο Παπαδόπουλο, διευθύνοντα σύμβουλο της «Αττικό Μετρό».
Σε σχετική ερώτηση της «Εφ.Συν.» διευκρίνισε ότι το κεφάλαιο για τα δάνεια που έχουν δοθεί για τη χρηματοδότηση των έργων του μετρό καλύπτεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), αλλά με βάση τις δανειακές συμβάσεις οι τόκοι πρέπει να εξασφαλίζονται από τη λειτουργία και την αξιοποίηση των υποδομών των γραμμών.
Για όσο διάστημα η λειτουργία του μετρό ανήκε στην ΑΜΕΛ, που ήταν θυγατρική της «Αττικό Μετρό», δεν είχε ανακύψει θέμα. Η κατάσταση άλλαξε το 2011 με τη δημιουργία της ΣΤΑΣΥ, στην οποία εντάχθηκαν ο Ηλεκτρικός και το τραμ.
Προβλέφθηκε η υπογραφή συμβάσεων για την παραχώρηση της εμπορικής εκμετάλλευσης των σταθμών και των συρμών, αλλά ουδέποτε είχε ασκηθεί αυτό το δικαίωμα.
«Στόχος μας είναι η εξασφάλιση πόρων για την πληρωμή των τόκων», μας είπε ο επικεφαλής της «Αττικό Μετρό» και μας ενημέρωσε ότι εξετάζονται τρόποι για αύξηση των εσόδων, που κατά γενική ομολογία παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα παρά τη βελτίωση της τελευταίας διετίας.
Πρόκειται να αξιοποιηθεί ο χώρος δίπλα στον σταθμό του Χολαργού, ενώ θα ακολουθήσει η μίσθωση των πάρκινγκ που λειτουργούν στο Χαλάνδρι και τη Δουκ. Πλακεντίας.
Σχέδια ετοιμάζονται και για την ανοικοδόμηση του ακινήτου δίπλα στον σταθμό της Εθνικής Αμυνας. Μας αποκάλυψε επίσης ότι μελετάται η καταβολή τέλους από τη ΣΤΑΣΥ για τη χρήση του δικτύου του μετρό, όπως ισχύει για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Παρέμβαση, με τη μορφή non paper, έκανε χθες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπου αφήνει αιχμές για τους λόγους των απεργιακών κινητοποιήσεων.
Σημειώνει μάλιστα ότι πρόσφατα υπογράφηκε συλλογική σύμβαση που κατοχυρώνει τους εργαζομένους της ΣΤΑΣΥ. «Δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης», διαβεβαιώνει και προσθέτει: «Θα τα καταφέρουμε αν αλλάξουμε τις πρακτικές τού χθες».
Παραθέτει αναλυτικά στοιχεία για τα έσοδα του 2016 και τονίζει πως η ΣΤΑΣΥ ανήκει στον ΟΑΣΑ, μέσω του οποίου επιδοτείται από το Δημόσιο.




Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα