Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2017

Ωρα μηδέν για τις αστικές συγκοινωνίες... Φόβοι για ΛΟΥΚΕΤΟ και ΕΙΣΟΔΟ ΙΔΙΩΤΩΝ έναντι πινακίου φακής!


Τεράστιο κόστος συντήρησης προς όφελος κυκλωμάτων ενώ καθυστερεί το σχέδιο ανανέωσης του στόλου. Αποσύρονται σύντομα ένα στα τρία λεωφορεία....                                             Εικονικά στοιχεία για τον απαρχαιωμένο στόλο που συντηρεί μια ολόκληρη «βιομηχανία» κυκλωμάτων και προμηθευτών, μέσω του απίστευτα υψηλού κόστους συντήρησης και των «συλλεκτικών» (λόγω παλαιότητας) ανταλλακτικών, εικονικά στοιχεία για τα αμαξοστάσια, αρκετά από τα οποία είναι αυθαίρετα και με άλλα προβλήματα αδειοδότησης, εικονικά στοιχεία για τις βάρδιες και τα ρεπό του προσωπικού.


Με αυτό το μοντέλο λειτουργεί τα τελευταία χρόνια η Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ), η θυγατρική του ΟΑΣΑ που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ της πρωτεύουσας, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας. Τα ίδια στελέχη θεωρούν πως η σημερινή διοίκηση, μέσω της απραξίας, οδηγεί τις αστικές συγκοινωνίες στα χέρια ιδιωτών.


Σχεδόν ένα στα τρία λεωφορεία της ΟΣΥ πρέπει να αποσυρθεί σύντομα λόγω παλαιότητας (είναι ρυπαντικής τεχνολογίας EURO I και EURO 2), η κυκλοφορία τους παραβιάζει την περιβαλλοντική νομοθεσία, ενώ ούτε η προηγούμενη διοίκηση, ούτε η σημερινή προχώρησαν τις διαδικασίες ανανέωσης του στόλου, μολονότι γνώριζαν πως οι σχετικοί διαγωνισμοί είναι χρονοβόροι.

Η προηγούμενη, μάλιστα, φρόντισε να μην ενταχθεί καν στο ΕΣΠΑ πρόταση για την ανανέωση του στόλου, με αποτέλεσμα να τρέχουν οι σημερινοί υπεύθυνοι ώστε να εξασφαλίσουν κονδύλια.

Μάλιστα, ενώ έχουν κατατεθεί προτάσεις (από τη Mercedes και σίγουρα θα ακολουθούσαν και οι άλλοι δύο ευρωπαϊκοί κατασκευαστές λεωφορείων) για ανανέωση στόλου μέσω leasing, δε φαίνονται διατεθειμένοι να ξεκινήσουν μια τέτοια διαδικασία.

Εν τω μεταξύ ο πεπαλαιωμένος στόλος, μέσης ηλικίας άνω των 12 ετών (αριθμός που εξωραΐζει την κατάσταση καθώς κυκλοφορούν ακόμα Mercedes Benz 0405N, κατηγορίας EURO 1, ηλικίας 22 ετών!), επιβαρύνει την ΟΣΥ με τεράστιο κόστος συντήρησης, από το οποίο επωφελούνται διάφορα κυκλώματα (σύμφωνα με καταγγελίες που έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr) και συγκεκριμένοι προμηθευτές ανταλλακτικών.

Γι' αυτά τα θέματα δεν φαίνεται μάλιστα να διαμαρτύρονται συνδικαλιστικοί παράγοντες, οι οποίοι σχεδόν κάθε εβδομάδα δηλώνουν πως από τα περίπου 2.000 λεωφορεία κυκλοφορούν καθημερινά λιγότερα από 930 και από τα 356 τρόλεϊ (μέσης ηλικίας 14 ετών) μόνο τα 110-115!

Στελέχη της ΟΣΥ υποστηρίζουν πως ακόμα και αυτά τα στοιχεία συνδικαλιστικών στελεχών για το ποσοστό οχημάτων που κυκλοφορούν είναι εικονικά, αφού πολλά οχήματα έχουν στην πραγματικότητα εγκαταλειφθεί σε διάφορα αμαξοστάσια (κυρίως στο Θριάσιο), ενώ ενίοτε διάφορα εξαρτήματά τους χρησιμοποιούνται για να συντηρηθεί ο παμπάλαιος στόλος της επιχείρησης.

Ετσι η επιχείρηση εμφανίζεται να διαθέτει προς κυκλοφορία οχήματα που δήθεν "αργούν", ενώ στην πραγματικότητα δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν!

Στην ουσία, «αντί οι αστικές συγκοινωνίες να δείχνουν τον δρόμο για την προστασία του περιβάλλοντος και τις πράσινες τεχνολογίες, διαθέτουν σήμερα δεκάδες οχήματα που απαγορεύεται να κυκλοφορήσουν στον Μεγάλο Δακτύλιο, επειδή ξεπερνούν κατά 100% τα όρια εκπομπών επικίνδυνων σωματιδίων σε σχέση με τα νεότερα λεωφορεία, κατηγορίας EURO V»!

Δεν είναι, πάντως, όλοι δυσαρεστημένοι από τη σημερινή κατάσταση, παρά τις κατά καιρούς αγανακτισμένες δηλώσεις. Οπως δεν είναι δυσαρεστημένοι από το μπάχαλο με τα αμαξοστάσια με τις αυθαίρετες κατασκευές, τα προβλήματα αδειοδότησης, τις ελλείψεις σε υποδομές προστασίας του περιβάλλοντος κ.λπ.

Οπως εξηγούν στελέχη της ΟΣΥ, η συνεχής καθυστέρηση με τη μεταφορά του αμαξοστασίου του Ελληνικού βολεύει αρκετούς, καθώς αν μεταφερόταν το προσωπικό σε άλλα αμαξοστάσια, θα άλλαζε το καθεστώς των βαρδιών, των υπερωριών κ.λπ.

Ετσι δεν υπάρχει κανένα κίνητρο για βιασύνη, με αποτέλεσμα αρκετοί να στοιχηματίζουν πως το αμαξοστάσιο του Ελληνικού θα κλείσει (παρά τη σχετική συμφωνία με τους επενδυτές υπό τη Lamda Development) «στο και πέντε».

Η εικόνα παρακμής οδηγεί ακόμα και στελέχη των αστικών συγκοινωνιών στην πρόβλεψη πως οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση έναντι πινακίου φακής.

Οπως εξηγούν, «οι ιδιώτες δεν θέλουν να αγοράσουν ούτε τον παμπάλαιο στόλο, ούτε τα προβληματικά αμαξοστάσια (υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις όπως η Ανθούσα, το Μπραχάμι κ.λπ.).

Θέλουν μόνο την άδεια και για συγκεκριμένες γραμμές».

Γι' αυτό προβλέπουν πως αν δεν υπάρξουν άμεσα πρωτοβουλίες για την αντιστροφή πορείας, η διοίκηση του υπερταμείου στο οποίο θα περάσει ολόκληρος ο ΟΑΣΑ δεν θα έχει άλλο δρόμο από το «λουκέτο» και την παραχώρηση των αδειών σε ιδιώτες.

Ο στόλος της ΟΣΥ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία

1. ΘΕΡΜΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ (ΠΡΩΗΝ Ε.ΘΕ.Λ. Α.Ε.)

ΣΥΝΟΛΟ θερμικών οχημάτων 2.029 (μέσης ηλικίας 12 ετών περίπου)
Αναλυτικότερα, ο στόλος των θερμικών οχημάτων αποτελείται από:
230 οχήματα Πετρελαίου τεχνολογίας EURO Ι,
874 οχήματα Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙ,
401 οχήματα Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙΙ,
220 οχήματα Πετρελαίου τεχνολογίας κινητήρα EURO ΙV,
100 οχήματα Πετρελαίου τεχνολογίας EURO V,
4 διώροφα οχήματα Πετρελαίου τεχνολογίας EURO V και
200 οχήματα Φυσικού Αερίου νέας τεχνολογίας EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicles).
Από το σύνολο των 2.029 παραπάνω θερμικών οχημάτων, τα 610 κινούνται με φυσικό αέριο και τα 1.419 με diesel.

2. ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ (ΠΡΩΗΝ Η.Λ.Π.Α.Π. Α.Ε.)

ΣΥΝΟΛΟ ηλεκτροκίνητων οχημάτων 356 (μέσης ηλικίας 13 ετών περίπου).
Αναλυτικότερα, ο στόλος των θερμικών οχημάτων αποτελείται από:
102 οχήματα σειράς 6000 και χρονολογίας κτήσεως 1999-2000,
112 οχήματα σειράς 7000 και χρονολογίας κτήσεως 1999-2000,
91 οχήματα σειράς 8000 και χρονολογίας κτήσεως 2003-2004 και
51 οχήματα σειράς 9000 και χρονολογίας κτήσεως 2004.

Φώτης Κόλλιας - Πηγη: euro2day.gr