Πέμπτη 11 Αυγούστου 2016

Μπάχαλο με τις αστικές συγκοινωνίες


Σαφή εικόνα της ακριβούς ώρας διέλευσης των οχημάτων έχουν... πλέον οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι εδώ και δύο μήνες περίπου απολαμβάνουν τις υπερσύγχρονες υπηρεσίες της τηλεματικής, που καθυστέρησε κατά μία δεκαετία περίπου να εγκατασταθεί.


Η έναρξη λειτουργίας όμως του συστήματος έρχεται να εξυπηρετήσει έναν απαρχαιωμένο στόλο, ενός φορέα με σημαντικές ελλείψεις συν ένα θερινό πρόγραμμα δρομολογίων.

Το καλοκαιρινό πρόγραμμα συνεπάγεται ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις, λόγω θερινών αδειών των εργαζομένων στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες).
Πρόκειται για πρακτική που ακολουθείται κάθε καλοκαίρι. Ωστόσο, το φετινό καλοκαίρι βρίσκει τους επιβάτες της ΟΣΥ αντιμέτωπους με τεράστια αντίφαση.

Οι εξελιγμένες υπηρεσίες της τηλεματικής προσφέρουν άμεση ενημέρωση για τον καθυστερημένο, λόγω προβλημάτων των συγκοινωνιακών φορέων, χρόνο διέλευσης των οχημάτων.

Ελλείψεις σε προσωπικό έχουν εξαφανίσει τη μία από τις τρεις βάρδιες, που απαιτούνται καθημερινά για την κυκλοφορία των οχημάτων.

Εκτιμάται ότι μέσα στα τελευταία τρία χρόνια το συγκοινωνιακό έργο έχει περιοριστεί κατά 24%.

Οι συνταξιοδοτήσεις των τελευταίων ετών, σε συνδυασμό με το πάγωμα των προσλήψεων, έχουν προκαλέσει σημαντικά κενά σε ανθρώπινο δυναμικό.

Την ίδια στιγμή η ΟΣΥ αντιμετωπίζει σοβαρότατο πρόβλημα ανταλλακτικών, καθώς αδυνατεί να τα προμηθευτεί μαζικά, ενώ πολλές βλάβες επιδιορθώνονται με μεταχειρισμένα ανταλλακτικά από ακινητοποιημένα λεωφορεία ή τρόλεϊ.

Κυριότερη και συνηθέστερη έλλειψη που παρατηρείται είναι σε ελαστικά.

Ο στόλος των λεωφορείων που ακινητοποιείται καθημερινά στα αμαξοστάσια αυξάνει, με αποτέλεσμα εκπτώσεις στο ημερήσιο πρόγραμμα, που οδηγούν σε αυξημένες αναμονές επιβατών στις στάσεις.

Υπολογίζεται ότι το 50% του στόλου των λεωφορείων είναι καθηλωμένο στα αμαξοστάσια λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και προσωπικού.

Η άλλη όψη των αστικών συγκοινωνιών, η οποία όμως καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από τις δυσλειτουργίες στα δρομολόγια, είναι η εγκατάσταση του συστήματος τηλεματικής, η οποία ήταν προγραμματισμένη να αναβαθμίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Το σύστημα της τηλεματικής περιλαμβάνει την εγκατάσταση εξοπλισμού σε 1.750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ και παρακολουθεί το συγκοινωνιακό έργο σε πραγματικό χρόνο, ενώ παρέχει πληροφόρηση στο επιβατικό κοινό για την εκτέλεση των δρομολογίων.

Παράλληλα, το σύστημα της τηλεματικής διασφαλίζει την καλύτερη διαχείριση του στόλου και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ. Οργανώνει και διευκολύνει τον προγραμματισμό των μετακινήσεων του επιβατικού κοινού.

Σε περίπτωση που δεν υπήρχαν τα προβλήματα χρηματοδότησης, ανταλλακτικών και προσωπικού, η τηλεματική θα μπορούσε να καταπολεμήσει τις πολύωρες αναμονές στις στάσεις των λεωφορείων μόνο από την ορθότερη διαχείριση του στόλου.

Την ίδια στιγμή, οθόνες έχουν τοποθετηθεί σε 1.000 στάσεις της ΟΣΥ, οι οποίες παρέχουν άμεση πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο για τη διέλευση των οχημάτων όλων των γραμμών, που διέρχονται από αυτές, καθώς και ενημέρωση για τυχόν έκτακτα περιστατικά.

Στην παρούσα φάση εξετάζεται το ενδεχόμενο διασύνδεσης του συστήματος τηλεματικής της ΟΣΥ με το αντίστοιχο του τραμ, καθώς πρόκειται για το μοναδικό μέσο σταθερής τροχιάς το οποίο κινείται και εντός κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται αυξομειώσεις στη διάρκεια των δρομολογίων που εξαρτώνται από το μέγεθος της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Πηγη: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ