Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Μ.Παπαδόπουλος, υφ. Μεταφορών: «Προς νέο ποινολόγιο για τις οδικές μεταφορές»



Αν και παραδέχεται ότι τα Μεικτά Κλιμάκια δεν κάνουν τον… απαραίτητο αριθμό ελέγχων, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος υπεραμύνεται της θέσπισης της δυνατότητας ελέγχων και από τους παραμεθόριους δήμους, κάτι το οποίο προβλέπει το νέο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου.

Σε συνέντευξή του στο «Αuto Τρίτη Επαγγελματικά», ο υφυπουργός Μεταφορών υποστηρίζει ότι τα Μεικτά Κλιμάκια δεν αντιμετωπίζουν με προκατάληψη τους Ελληνες μεταφορείς και απάθεια τους αλλοδαπούς, αλλά αντιθέτως, το αμέσως προσεχές διάστημα, θα επιδιωχθεί η λειτουργία κινητών μονάδων για τον έλεγχο των αλλοδαπών βαρέων οχημάτων στα σύνορα

Παράλληλα, ο κ. Παπαδόπουλος προαναγγέλλει νέο ποινολόγιο για τις οδικές μεταφορές,αφού προηγηθεί διαβούλευση με τους συσχετιζόμενους κλάδους, υπογραμμίζοντας ότι το πρώτο βήμα έγινε, αφού στο νέο νομοσχέδιο, όλες οι παραβάσεις που αναφέρονται στην κυκλοφορία βαρέων οχημάτων (φορτηγών, βυτιοφόρων, λεωφορείων) χωρίστηκαν σε τέσσερεις κατηγορίες.

Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό, αναδημοσίευση από το «Αuto Τρίτη Επαγγελματικά»

-Αρκετοί μεταφορείς διαμαρτύρονται ότι τα Μεικτά Κλιμάκια είναι ανενεργά. Πόσοι έλεγχοι έγιναν το 2014; Θα μπορέσουν να κάνουν οι δήμοι ελέγχους στα σύνορα, όταν – ακόμα – και οι ίδιες οι Περιφέρειες αδυνατούν;

-Δεν μπορώ να δεχτώ ότι τα Μικτά Κλιμάκια είναι ανενεργά. Δέχομαι όμως ότι δεν κάνουν τόσους ελέγχους, όσους θα θέλαμε. Βέβαια, εκτός από τα κλιμάκια ελέγχου, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα άλλα όργανα ελέγχου (Δ.Ο.Υ. , ΣΕΠΕ, ΣΔΟΕ , Λιμενικό κλπ ) που διενεργούν αντίστοιχους ελέγχους .

Συγκεκριμένα από τις 7-4-2014 έως τις 31-10-2014, η Αστυνομία έχει διενεργήσει 183.595 ελέγχους σε ημεδαπά αυτοκίνητα (φορτηγά Ι.Χ. και Δ.Χ.) και 40.122 σε αλλοδαπά, στους οποίους διαπιστώθηκαν 49.835 παραβάσεις για τα ημεδαπά και 9.147 στα αλλοδαπά. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν και 1.365 έλεγχοι σε ημεδαπά φορτηγά, καθώς και 528 σε αλλοδαπά, που έχουν διενεργήσει οι άλλοι φορείς.

Από τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου, στην αντίστοιχη περίοδο, διενεργήθηκαν 12.710 έλεγχοι σε ημεδαπά φορτηγά και 2.639 σε αλλοδαπά, στους οποίους διαπιστώθηκαν 795 παραβάσεις στα ημεδαπά και 208 στα αλλοδαπά.

Αναφορικά με την ρύθμιση που προωθούμε, στο σχέδιο νόμου για την δυνατότητα ελέγχων από τους παραμεθόριους δήμους, κατ΄αρχή πιστεύουμε στην δυνατότητα αυτή, αφού οι δήμοι αυτοί δέχονται στο έδαφός τους τα περισσότερα αλλοδαπά αυτοκίνητα.

Βέβαια, δεν πρόκειται να αφεθούν ελεύθεροι, δίχως κανόνες , δίχως ενημέρωση να επιτελέσουν αυτό το έργο. Θα γίνουν σεμινάρια, θα τους δοθεί ενημερωτικό υλικό, θα καθοριστούν οι ειδικότητες που θα συμμετέχουν, προκειμένου να μπορούν να διενεργήσουν σωστούς και αποτελεσματικούς ελέγχους .

Αλλωστε, οι παραμεθόριοι δήμοι θα μπορούν να εγκαταστήσουν και χώρους για την επιτόπου είσπραξη των προστίμων , κάτι που το επιθυμούν όλοι, ειδικά για τα αλλοδαπά αυτοκίνητα.

-Υπάρχει «προκατάληψη», από τις ελεγκτικές αρχές, για τους Έλληνες μεταφορείς και αντίστοιχα, «απάθεια» προς τους αλλοδαπούς;

- Δεν νομίζω ότι υπάρχει προκατάληψη για τους Ελληνες μεταφορείς και απάθεια για τους αλλοδαπούς. Ο μικρότερος αριθμός ελέγχων που παρατηρείται στα αλλοδαπά αυτοκίνητα, οφείλεται στη μη σωστή ενημέρωση για τα απαραίτητα έγγραφα που πρέπει να ελέγχουν στα ξένα αυτοκίνητα, καθώς και στην γλώσσα που χρησιμοποιούν οι ξένοι μεταφορείς, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει συνεννόηση.

-Ποιες είναι οι καινοτομίες ή οι βασικές τροποποιήσεις του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών» για τους οδικούς μεταφορείς; Ποιες είναι οι βελτιώσεις;

-Γνωρίζετε ότι γύρω από το θέμα των ελέγχων και της επιβολής διοικητικών ποινών και διοικητικών υπάρχει μια πολυνομία και πολλές φορές και ασάφεια, με αποτέλεσμα τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα να μην μπορούν να επιβάλλουν σωστές και δίκαιες ποινές για κάθε παράβαση .

Για το λόγο αυτό, στο σχέδιο νόμου, όλες οι παραβάσεις που αναφέρονται στην κυκλοφορία βαρέων οχημάτων (φορτηγών, βυτιοφόρων, λεωφορείων) χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες.

Στη συνέχεια με απόφασή μου, η οποία θα εκδοθεί, αφού γίνει διαβούλευση με τους μεταφορείς, θα καταταγούν σε κάθε κατηγορία, κάθε παράβαση και η προβλεπόμενη διοικητική ποινή και το διοικητικό πρόστιμο.



Ετσι κάθε ελεγκτικό όργανο θα έχει ένα κείμενο με κωδικοποιημένες τις παραβάσεις, καθώς και ενημερωτικά έντυπα για τα απαραίτητα χαρτιά, που πρέπει να φέρει κάθε αλλοδαπό αυτοκίνητα, που εισέρχεται και διενεργεί μεταφορές στη χώρα μας. Είναι ένα πρώτο, αλλά ουσιαστικό βήμα για την βελτίωση των ελέγχων στους δρόμους και πιστεύω ότι θα αποδώσει θετικά αποτελέσματα.

Η βελτίωση όμως των ελέγχων δεν σταματά στο σημείο αυτό. Στις άμεσες προτεραιότητες μας είναι η λειτουργία στα σύνορα κινητών μονάδων τεχνικού ελέγχου για τον έλεγχο των αλλοδαπών βαρέων οχημάτων, οσάκις διαπιστώνονται οπτικά παραβίαση των τεχνικών κανόνων κυκλοφορίας (π.χ. φθαρμένα ελαστικά , μη λειτουργία φώτων , φλας κλπ).

-Το ελληνικό κράτος, δια μέσου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μήπως πρέπει να βάλει ένα «τέλος» στη δημιουργία εταιρειών οδικών μεταφορών στη Βουλγαρία, με Έλληνες ιδιοκτήτες; Είναι νόμιμες οι εταιρείες αυτές;

-Οπως γνωρίζετε μετά την ολοκλήρωση της ενιαίας Ευρωπαϊκής Αγοράς, η εγκατάσταση των κοινοτικών μεταφορέων, σε μια κοινοτική χώρα, είναι ελεύθερη . Αυτό δεν μπορεί να σταματήσει στο ευρωπαϊκό περιβάλλον, όπως αυτό έχει αυτό διαμορφωθεί .

Επομένως, το θέμα δεν είναι, εάν μπορούμε να σταματήσουμε την εγκατάσταση των Ελλήνων μεταφορέων στη Βουλγαρία ή στη Ρουμανία ή στην Κύπρο, αλλά να ελέγξουμε τη νομιμότητα της μεταφοράς, που αυτά εκτελούν στην χώρα μας . Και αυτό επιδιώκουμε και γι΄αυτό θα δουλέψουμε.

-Ποιες οι κινήσεις της ελληνικής πολιτείας, από τη ζημιά, που υπέστησαν οι μεταφορείς από το ρωσικό εμπάργκο; Υπάρχει η πιθανότητα να αποζημιωθούν;

-Για το θέμα της αποζημίωσης των Ελλήνων μεταφορέων, αντιλαμβάνεστε δεν είναι αρμοδιότητα του υπουργείου μας. Εμείς, πριν την κρίση και προκειμένου να βοηθήσουμε τους Ελληνες μεταφορείς, καθίσαμε στο ίδιο τραπέζι με τους εξαγωγείς και ροδακινοπαραγωγούς και απαιτήσαμε, κατά την μεταφορά να έχουν προτεραιότητα οι Ελληνες μεταφορείς.

Φαίνεται ότι η απόφασή μας αυτή πέτυχε, γιατί την επίμαχη περίοδο και πριν το embargo, μόνο 50 άδειες τρίτων χωρών δόθηκαν σε ξένους μεταφορείς.

-Εξετάζεται η μείωση των ποινών ψηφιακού ταχογράφου, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που φτάνουν έως τις 10.000 ευρώ;

-Από τις πρώτες αποφάσεις που υπέγραψα τον Αύγουστο του 2013 ήταν η μείωση των απαράδεκτων ποινών που ίσχυαν για τον ταχογράφο.

Πράγματι, οι ποινές ήταν τέτοιου ύψους που υπερέβαιναν ακόμη και την αξία του αυτοκινήτου . Με την απόφαση αυτή έγινε εξορθολογισμός αυτών των ποινών σε λογικά επίπεδα, σύμφωνα με το είδος της παράβασης, σε συνδυασμό και με την οικονομική συγκυρία που επικρατεί στην χώρα μας.

Οι ποινές βέβαια θα επανεξεταστούν και πάλι μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, με την διαδικασία που παραπάνω σας περιέγραψα.

-Τελικά, η απελευθέρωση του κλάδου που επήλθε το 2010, τον βοήθησε ή τον οδήγησε στον… γκρεμό; Θα δοθούν περαιτέρω κίνητρα στους αυτοκινητιστές για τη σύσταση εταιρειών;

-Η απελευθέρωση του κλάδου δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τον απλούστατο λόγο ότι η χώρα μας βρισκόταν σε ύφεση, υπήρξε μείωση του μεταφορικού έργου των Δ.Χ. αυτοκινήτων και, κατά συνέπεια, υπήρξε απροθυμία για επένδυση στον τομέα αυτό .

Ενας άλλος ανασταλτικός παράγων ήταν και η κυκλοφορία του μεγάλου αριθμού των φορτηγών ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων (1.650.000 ΦΙΧ και 33.000 ΦΔΧ ), πράγμα που σημαίνει ότι πολλές επιχειρήσεις είχαν τον δικό τους στόλο για τη μεταφορά των προϊόντων τους.