Δύο βδομάδες απομένουν μέχρι να τεθούν σε ισχύ οι νέες τιμές των εισιτηρίων του ΟΑΣΑ, ενώ από την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ξεκινήσει και η ανανέωση των μηνιαίων καρτών για το Σεπτέμβριο. Παρόλα αυτά, η υπουργική απόφαση που θα ξεκαθαρίσει πολύ σημαντικές λεπτομέρειες σχετικά με τα νέα εισιτήρια και κάρτες δεν έχει υπογραφεί ακόμη.
Τι γνωρίζουμε σίγουρα
Αυτό που γνωρίζουμε ήδη με σιγουριά είναι οι νέες τιμές των εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών που θα ισχύουν από την 1η Σεπτεμβρίου 2014:
- Το ενιαίο εισιτήριο θα κοστίζει €1,20 (από €1,40) και θα έχει ισχύ 70 λεπτών (από 90 λεπτά σήμερα). Αντίστοιχα το μειωμένο εισιτήριο θα κοστίζει €0,60
- Τα εισιτήρια μιας διαδρομής για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ αξίας €1,20 καταργούνται.
- Τα εβδομαδιαία εισιτήρια κόστους €14 θα αντικατασταθούν από εισιτήρια 5 ημερών τα οποία θα κοστίζουν €10.
- Οι μηνιαίες κάρτες για όλα τα μέσα θα κοστίζουν €30 (από €45), και οι μειωμένες €15 (από €23).
Τι δε γνωρίζουμε ακόμα
Μία σειρά σημαντικών ερωτημάτων αναμένεται να απαντηθεί με την υπογραφή και τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης σχετικά με τα νέα εισιτήρια. Τα πιο σημαντικά ερωτήματα είναι τα εξής:
Θα ισχύουν τα νέα ενιαία εισιτήρια και στον Προαστιακό; Ο Προαστιακός, την λειτουργία του οποίου έχει αναλάβει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν άνηκε ποτέ στα μέσα που εποπτεύει ο ΟΑΣΑ. Μέσω συμφωνιών, η χρήση των ενιαίων εισιτηρίων του ΟΑΣΑ ήταν μέχρι σήμερα εφικτή και στο αστικό τμήμα του Προαστιακού. Ωστόσο, μία κρίση στις σχέσεις ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΟΑΣΑ αυτό το καλοκαίρι άλλαξε τα δεδομένα. Ο ΟΑΣΑ σταμάτησε να προμηθεύει με εισιτήρια τα εκδοτήρια του Προαστιακού και θεωρήθηκε πολύ πιθανή η λήξη της συνεργασίας των δύο δημόσιων οργανισμών από το Σεπτέμβριο, κάτι που πρακτικά θα σήμαινε ότι τα ενιαία εισιτήρια δεν θα ίσχυαν για μετακινήσεις με τον Προαστιακό. Σύμφωνα όμως με τον ΟΑΣΑ, πριν από λίγες μέρες ξεκίνησε και πάλι η προμήθεια των εκδοτηρίων του Προαστιακού με εισιτήρια ενώ η συνέχιση της συνεργασίας μεταξύ ΟΑΣΑ – ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξετάζεται ακόμα.
Θα κυκλοφορήσουν οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών 3μηνης και 6μηνης διάρκειας; Τον περασμένο Απρίλιο, ο ΟΑΣΑ αποφάσισε τηνκυκλοφορία καρτών τρίμηνης και εξάμηνης διάρκειας, αξίας 129 και 248 ευρώ αντίστοιχα. Οι τιμές αυτές είναι προφανώς ξεπερασμένες αφού υπολογίστηκαν με βάση τις παλιές τιμές των μηνιαίων καρτών του ΟΑΣΑ. Επίσης εξαγγέλθηκε η κυκλοφορία καρτών μόνο για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ οι οποίες επίσης θα ήταν αδύνατο να κυκλοφορήσουν σήμερα. Με λίγα λόγια, αν η υπουργική απόφαση δεν περιλαμβάνει τις κάρτες αυτές (με νέες, φθηνότερες τιμές), τότε μάλλον δεν θα κυκλοφορήσουν ποτέ.
Τι θα συμβεί με τους κατόχους ετήσιων καρτών; Οι κάτοχοι ετήσιων καρτών θα πρέπει με κάποιο τρόπο να αποζημιωθούν καθώς οι τιμές των καρτών τους έχουν υπολογισθεί με βάση τις τιμές που ίσχυαν μέχρι σήμερα. Επίσης, κατά πάσα πιθανότητα, στην υπουργική απόφαση θα περιλαμβάνονται και οι νέες τιμές των ετήσιων καρτών.
Πώς θα γίνει η αντικατάσταση των εισιτήριων; Όταν το 2011 οι τιμές των εισιτηρίων άλλαξαν (είχαν ακριβύνει), ο ΟΑΣΑ έδωσε τη δυνατότητα παράλληλης χρήσης των παλιών φθηνότερων εισιτηρίων για ένα χρονικό διάστημα, ενώ όρισε και μία διαδικασία αντικατάστασης των εισιτηρίων, με τους επιβάτες να πληρώνουν τη διαφορά της τιμής και να παραλαμβάνουν νέα εισιτήρια. Δεδομένου του ότι τώρα οι τιμές θα κινηθούν προς τα κάτω δε γνωρίζουμε ακόμα πως θα γίνει η αντικατάσταση των εισιτηρίων. Λεπτομέρειες και για αυτό αναμένουμε μετά την υπογραφή της υπουργικής απόφασης.