Η ρύθμιση αυτή είναι κρίσιμης σημασίας για τις αστικές συγκοινωνίες της ΘεσσαλονίκηςΠρωτοβουλία εξορθολογισμού της λειτουργίας και διασφάλισης της βιωσιμότητας του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) ανακοίνωσαν ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Χρ.Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλος.
Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε, την Τρίτη 05.08.2014, υπέγραψαν δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) που αφορούν τον ΟΑΣΘ και, ειδικότερα, τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής (κόμιστρα) του Οργανισμού, καθώς και την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του Ελληνικού Δημοσίου στη διαφορά εσόδων - δαπανών του Οργανισμού κατά την περίοδο 2014-2017, διευθετώντας οικονομικές εκκρεμότητες από το 2010.
Από Σταϊκούρα και ΠαπαδόπουλοΣυγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε, την Τρίτη 05.08.2014, υπέγραψαν δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) που αφορούν τον ΟΑΣΘ και, ειδικότερα, τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής (κόμιστρα) του Οργανισμού, καθώς και την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του Ελληνικού Δημοσίου στη διαφορά εσόδων - δαπανών του Οργανισμού κατά την περίοδο 2014-2017, διευθετώντας οικονομικές εκκρεμότητες από το 2010.
Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, η ρύθμιση αυτή είναι κρίσιμης σημασίας για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης στις νέες συνθήκες, δεδομένου ότι κατά την 6ετία 2008-2013 ο Κρατικός Προϋπολογισμός επιβαρύνθηκε με το ποσό των 695 εκατ. ευρώ σε ταμειακή βάση ή 687 εκατ. ευρώ σε δεδουλευμένη βάση (μ.ο. 114,5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος) για τη χορήγηση της αντισταθμιστικής καταβολής στον ΟΑΣΘ.
Ειδικότερα, με βάση τις υπογραφείσες ΚΥΑ:
1ον. Το κόμιστρο από 01.10.2014 διαμορφώνεται στο μικρότερο δυνατό ύψος που κρίθηκε απολύτως αναγκαίο για την ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΘ προκειμένου να επιτευχθεί: (α) η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Οργανισμού με αύξηση των ιδίων εσόδων του και (β) η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των φορολογουμένων με τη μείωση της αντισταθμιστικής καταβολής που καταβάλλει το Ελληνικό Δημόσιο.
2ον. Οι οικονομικές εκκρεμότητες που αφορούν την περίοδο 2010-2013 τακτοποιούνται με πρόσθετη καταβολή από το Υπουργείο Οικονομικών στον ΟΑΣΘ ποσού 120,7 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυξάνει τον προαναφερθέντα μ.ο. για την 6ετία 2008-2013 στο επίπεδο των 135 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
3ον. Η αντισταθμιστική καταβολή του έτους 2014 αναπροσαρμόζεται στο ποσό των 102,8 εκατ. ευρώ.
4ον. Η αντισταθμιστική καταβολή για την τριετία 2015-2017 καθορίζεται στα ακόλουθα ποσά: (α) για το 2015: 53,2 εκατ. ευρώ, (β) για το 2016: 47 εκατ. ευρώ, και (γ) για το 2017: 44,1 εκατ. ευρώ.
Έτσι, με τις ανωτέρω ΚΥΑ, ο Κρατικός Προϋπολογισμός, για την τριετία 2015-2017, από τη διευθέτηση του ζητήματος της αντισταθμιστικής καταβολής μειώνει τη δημόσια δαπάνη περίπου κατά 85 εκατ. ευρώ κατ’ έτος και συνολικά περίπου κατά 250 εκατ. ευρώ, ωθώντας τους εμπλεκόμενους σε ισορροπημένες ρυθμίσεις εξορθολογισμού.
Όπως σημειώνεται στην ίδια ανακοίνωση, "οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ συμμετέχουν με περικοπή 5%, αναδρομικά από 01.01.2014, των πάσης φύσεως απολαβών τους.
Σημειώνεται, επίσης, ότι ειδικός όρος στην ΚΥΑ προβλέπει πως στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων ο ΟΑΣΘ θα αναλαμβάνει την αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος προκύψει χωρίς την επιπρόσθετη επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού".
Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, "αντιμετωπίζεται, συνεπώς, με ορθολογική κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών μεταξύ των εμπλεκομένων, μια πολυετής πρακτική (προσφυγές και αποφάσεις του Διαιτητικού Δικαστηρίου κοκ), η οποία μακροχρονίως βάρυνε το φορολογούμενο και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Συμπέρασμα: με την πολιτική που σχεδιάσθηκε, συμφωνήθηκε και τίθεται σε εφαρμογή επιτυγχάνεται ένα καλό μίγμα οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης στην επίλυση ενός χρόνιου προβλήματος".