Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ παραδέχτηκε ότι μεγάλο μέρος των επιβατών χρειάζονται πάνω από 70 λεπτά (η νέα διάρκεια ισχύος) για να φτάσουν στον προορισμό τους, συνεπώς δύο «φτηνά» εισιτήρια του 1,20 ευρώ, ενώ επιβεβαίωσε εμμέσως ότι οι «κρυφές» επιβαρύνσεις εγκρίθηκαν από την τρόικα.
Της Χαράς Τζαναβάρα
Και άλλη κατηγορία επιβατών θα επιβαρυνθεί από τις… μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων που θα ισχύουν από την 1η Σεπτεμβρίου. Η ομολογία έγινε από τον Γρηγόρη Δημητριάδη, διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), σε ημερίδα του συλλόγου συγκοινωνιολόγων.
Δικαιολογώντας την προβλεπόμενη μείωση του χρόνου διάρκειας του ενιαίου εισιτηρίου από 90 σε 70 λεπτά, τόνισε ότι η πλειονότητα των επιβατών το χρησιμοποιούν μέσα στο νέο όριο. Ομολόγησε, ωστόσο, ότι το 6% χρειάζεται περισσότερα από 70 λεπτά, για να φτάσει στον προορισμό του. Είναι μια σημαντική ομάδα επιβατών, που αντί για μείωση στην τιμή (από 1,40 στο 1,20 ευρώ), θα αναγκαστεί να πληρώσει δύο «φτηνά» εισιτήρια και να επιβαρυνθεί κατά ένα ευρώ! Η αύξηση γι’ αυτούς θα είναι πάνω από 70%!
«Τα μέτρα έχουν γίνει δεκτά στο εσωτερικό και το εξωτερικό», ενημέρωσε ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ, ομολογώντας άθελά του ότι οι «κρυφές» επιβαρύνσεις ήταν αυτές που έπεισαν την τρόικα και έδωσε τη συγκατάθεσή της για να μην εφαρμοστεί ήδη θεσμοθετημένη από το Μεσοπρόθεσμο αύξηση στις τιμές κατά 25%. «Αν ίσχυαν τα μέτρα, η κάρτα θα έφτανε στα 60 ευρώ και το εισιτήριο στο 1,80» ανέφερε, αλλά παραδέχτηκε ότι οι προηγούμενες αυξήσεις τιμών είχαν φέρει σοβαρές μειώσεις στα έσοδα του ΟΑΣΑ.
Με τα σημερινά δεδομένα, τα ετήσια έσοδα του ΟΑΣΑ από τα εισιτήρια του 1,40 ευρώ ανέρχονται σε 56 εκατ. ευρώ, που χονδρικά αντιστοιχούν σε 40 εκατ. μετακινήσεις. Αυτό σημαίνει ότι για πάνω από 2,4 εκατ. μετακινήσεις οι επιβάτες θα αναγκαστούν να πληρώσουν διπλό εισιτήριο. Στους μεγάλους χαμένους, όπως έχει επισημάνει η «Εφ.Συν.», περιλαμβάνονται όσοι αγοράζουν σήμερα τις 570.000 φτηνές, μηνιαίες κάρτες των 20 ευρώ, οι οποίες από τον Σεπτέμβριο θα πάνε στα 30 ευρώ, αύξηση 50%. Είναι φανερό ότι η νέα τιμολογιακή πολιτική στοχεύει να στρέψει τους επιβάτες στις κάρτες, με το επιχείρημα ότι μπορούν να πάνε παντού με ένα ευρώ την ημέρα και με αυτόν τον τρόπο οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι θα αντιμετωπιστεί η εισιτηριοδιαφυγή, που υπολογίζεται σε 30%.
Αναδιαρθρώσεις
Για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, ο εκπρόσωπος του ΟΑΣΑ υποσχέθηκε ότι θα υπάρξει αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες από το μετρό και τον Ηλεκτρικό. Ακόμη και αν τα δύο μέσα αντέξουν την επιπλέον κίνηση, δεν σημαίνει ότι θα εξυπηρετηθούν καλύτερα οι επιβάτες αυτής της κατηγορίας, αφού θα χρειαστούν περισσότερες από δύο μετεπιβιβάσεις, για να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους.
Τους σχεδιασμούς των μέσων σταθερής τροχιάς για την επόμενη εικοσαετία παρουσίασε η Α. Αναστασάκη, προϊσταμένη του τμήματος μελετών της «Αττικό Μετρό». Προανήγγειλε 5η γραμμή για το μετρό, που θα ξεκινά από τον Υμηττό, θα φτάνει στον Βύρωνα και θα συνεχίζει μέσω κέντρου προς πλατεία Κουμουνδούρου και λεωφόρο Αθηνών. Η νέα γενιά επεκτάσεων στις υπάρχουσες γραμμές θα φέρει το μετρό στο Ιλιο και στη Γλυφάδα, καθώς και τον Ηλεκτρικό στη Νέα Ερυθραία.
Διαφορετική ήταν η προσέγγιση του Θάνου Βλαστού, καθηγητή του Πολυτεχνείου, που επισήμανε ότι χρειάζεται να εξασφαλιστεί περισσότερος δημόσιος χώρος για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, όπως γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Σημείωσε, πάντως, ότι το Ρυθμιστικό προβλέπει μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλατόδρομων 230 χλμ. και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπογραφεί το πρώτο έργο που θα ενώσει το κέντρο με το Φάληρο.
Της Χαράς Τζαναβάρα
Και άλλη κατηγορία επιβατών θα επιβαρυνθεί από τις… μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων που θα ισχύουν από την 1η Σεπτεμβρίου. Η ομολογία έγινε από τον Γρηγόρη Δημητριάδη, διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), σε ημερίδα του συλλόγου συγκοινωνιολόγων.
Δικαιολογώντας την προβλεπόμενη μείωση του χρόνου διάρκειας του ενιαίου εισιτηρίου από 90 σε 70 λεπτά, τόνισε ότι η πλειονότητα των επιβατών το χρησιμοποιούν μέσα στο νέο όριο. Ομολόγησε, ωστόσο, ότι το 6% χρειάζεται περισσότερα από 70 λεπτά, για να φτάσει στον προορισμό του. Είναι μια σημαντική ομάδα επιβατών, που αντί για μείωση στην τιμή (από 1,40 στο 1,20 ευρώ), θα αναγκαστεί να πληρώσει δύο «φτηνά» εισιτήρια και να επιβαρυνθεί κατά ένα ευρώ! Η αύξηση γι’ αυτούς θα είναι πάνω από 70%!
«Τα μέτρα έχουν γίνει δεκτά στο εσωτερικό και το εξωτερικό», ενημέρωσε ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ, ομολογώντας άθελά του ότι οι «κρυφές» επιβαρύνσεις ήταν αυτές που έπεισαν την τρόικα και έδωσε τη συγκατάθεσή της για να μην εφαρμοστεί ήδη θεσμοθετημένη από το Μεσοπρόθεσμο αύξηση στις τιμές κατά 25%. «Αν ίσχυαν τα μέτρα, η κάρτα θα έφτανε στα 60 ευρώ και το εισιτήριο στο 1,80» ανέφερε, αλλά παραδέχτηκε ότι οι προηγούμενες αυξήσεις τιμών είχαν φέρει σοβαρές μειώσεις στα έσοδα του ΟΑΣΑ.
Με τα σημερινά δεδομένα, τα ετήσια έσοδα του ΟΑΣΑ από τα εισιτήρια του 1,40 ευρώ ανέρχονται σε 56 εκατ. ευρώ, που χονδρικά αντιστοιχούν σε 40 εκατ. μετακινήσεις. Αυτό σημαίνει ότι για πάνω από 2,4 εκατ. μετακινήσεις οι επιβάτες θα αναγκαστούν να πληρώσουν διπλό εισιτήριο. Στους μεγάλους χαμένους, όπως έχει επισημάνει η «Εφ.Συν.», περιλαμβάνονται όσοι αγοράζουν σήμερα τις 570.000 φτηνές, μηνιαίες κάρτες των 20 ευρώ, οι οποίες από τον Σεπτέμβριο θα πάνε στα 30 ευρώ, αύξηση 50%. Είναι φανερό ότι η νέα τιμολογιακή πολιτική στοχεύει να στρέψει τους επιβάτες στις κάρτες, με το επιχείρημα ότι μπορούν να πάνε παντού με ένα ευρώ την ημέρα και με αυτόν τον τρόπο οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι θα αντιμετωπιστεί η εισιτηριοδιαφυγή, που υπολογίζεται σε 30%.
Αναδιαρθρώσεις
Για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, ο εκπρόσωπος του ΟΑΣΑ υποσχέθηκε ότι θα υπάρξει αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες από το μετρό και τον Ηλεκτρικό. Ακόμη και αν τα δύο μέσα αντέξουν την επιπλέον κίνηση, δεν σημαίνει ότι θα εξυπηρετηθούν καλύτερα οι επιβάτες αυτής της κατηγορίας, αφού θα χρειαστούν περισσότερες από δύο μετεπιβιβάσεις, για να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους.
Τους σχεδιασμούς των μέσων σταθερής τροχιάς για την επόμενη εικοσαετία παρουσίασε η Α. Αναστασάκη, προϊσταμένη του τμήματος μελετών της «Αττικό Μετρό». Προανήγγειλε 5η γραμμή για το μετρό, που θα ξεκινά από τον Υμηττό, θα φτάνει στον Βύρωνα και θα συνεχίζει μέσω κέντρου προς πλατεία Κουμουνδούρου και λεωφόρο Αθηνών. Η νέα γενιά επεκτάσεων στις υπάρχουσες γραμμές θα φέρει το μετρό στο Ιλιο και στη Γλυφάδα, καθώς και τον Ηλεκτρικό στη Νέα Ερυθραία.
Διαφορετική ήταν η προσέγγιση του Θάνου Βλαστού, καθηγητή του Πολυτεχνείου, που επισήμανε ότι χρειάζεται να εξασφαλιστεί περισσότερος δημόσιος χώρος για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, όπως γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Σημείωσε, πάντως, ότι το Ρυθμιστικό προβλέπει μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλατόδρομων 230 χλμ. και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπογραφεί το πρώτο έργο που θα ενώσει το κέντρο με το Φάληρο.