Παρασκευή 11 Ιουλίου 2014

Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Μιχάλη Χατζηγιάννη

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:


Αν θα κάναμε δημοσκόπηση για την ανταπόκριση και την επικοινωνία με τους αναγνώστες μας, ειδική μνεία θα έπρεπε να κάνουμε για τους Κρητικούς, τους Θεσσαλονικείς και τους μετόχους του παλαιού 4ου ΚΤΕΛ Αθηνών.

Υπάρχουν πολλοί που θέλουν να ξαναδούν στο δρόμο το μουσειακό 293 του 4ου ΚΤΕΛ, ένα Mercedes BenzO317 Βιαμάξ, που σώσαμε από τη Χαλκίδα. Το θέλουμε κι εμείς διότι είναι ένα μοναδικό μοντέλο αστικού λεωφορείου που έγραψε ιστορία όχι μόνο για την ανωτερότητά του αλλά και για το μοναδικό σχεδιασμό του. Σήμερα ας δούμε το «αδελφάκι» του, το 4/295, μετά το θρυλικό 4/143 Mercedes O315 του Στέλιου Αδάμ.

Η φωτογραφία προέρχεται από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και μας την έστειλε ο γιος του λεωφορειούχου που απεικονίζεται εδώ, του Μιχάλη Χατζηγιάννη. Ο Γιώργος παρακολουθεί τις δραστηριότητές μας και όποτε τον έβγαζε ο δρόμος του στο αμαξοστάσιο του Πειραιά, πήγαινε να χαζέψει από κοντά το 4/293.

«Είχα δει εσένα, τον αδελφό σου κι έναν φίλο σας όταν τα είχατε βάλει μπροστά στο κτήριο της διοίκησης, στο παλιό γήπεδο μπάσκετ. Πέντε λεωφορεία βρίσκονταν μπροστά κι άλλα πέντε πίσω. Το 4/293 ήταν στη δεύτερη σειρά, πρώτο από τα αριστερά δίπλα στο F580 των Ναυπηγείων. Επί 15 μέρες είχατε πάρει τρίβατε κι επισκευάζατε την οροφή», μας έγραψε σε μήνυμα. Άφησε το καλύτερο για τη συνέχεια: «Έπαθα πλάκα όταν είδα τον Βαγγέλη να το βάζει μπροστά σαν τσακμάκι, να παίρνουν αέρα οι αερόφουσκες και να κάνει τα πρώτα βηματάκια του από το γήπεδο προς το χώρο μπροστά στο αμαξοποιείο. Θυμήθηκα το δικό μας και συγκινήθηκα».

Πέρασε καιρός και αφού έψαξε το οικογενειακό αρχείο φωτογραφιών του, ο κ. Χατζηγιάννης μας έστειλε τη φωτογραφία που δείχνει τον πατέρα του στο τέρμα της Χαραυγής, στον Υμηττό μπροστά στο Ο317. Μπροστά από το σινέ «Χαραυγή» το 4/295 με τον ιδιοκτήτη και οδηγό του πέρασαν στην ιστορία. Το δρομολόγιο «152 / Αθήνα – Άνω Χαραυγή – Υμηττός» εκεί που τερματίζει το σημερινό «856 / Υμηττός – Δάφνη – Αιγάλεω» (όπως πρέπει να γράφεται κανονικά εφ’ όσον το «8» υποδηλώνει τη ζώνη άφιξης), μάλλον το 1967.

Οι ευχάριστες εκπλήξεις

Ευχάριστη έκπληξη είναι το Skoda 706RTO της ΑΣΠΑ, μάλλον «Βιαμάξ» όπως δηλώνει το δέσιμο της κατασκευής του, δίπλα αριστερά. Μεγαλύτερη έκπληξη είναι το Scania Vabis B71 μπροστά από τοSkoda.

Λίγα ενδιαφέροντα στοιχεία για το 4/295: Χτίστηκε από τη «Βιαμάξ» πάνω στο πλαίσιο 2593 το χειμώνα του 1966. Αν λάβουμε υπ’ όψιν ότι το 4/293 κυκλοφόρησε στις 3 Φεβρουαρίου 1966, τότε την ίδια εποχή πρέπει να κυκλοφόρησε και το 295 ή συνέβη κάτι που δεν γνωρίζουμε ακριβώς, επειδή ο «φάκελός» του φέρεται να γράφει πως κυκλοφόρησε στις 31 Δεκεμβρίου 1966 με αριθμό κυκλοφορίας «209 833».

Το σίγουρο είναι ότι το 4/295 αποσύρθηκε με την τελευταία γενιά ιδιωτικών λεωφορείων του πρώηνΕΚΤΕΛ που είχε μισθώσει η ΕΑΣ, την 1η Φεβρουαρίου 1986. Τον ίδιο μήνα, με αριθμό κυκλοφορίας «ΥΖ – 5127» το λεωφορείο αυτό εντάχθηκε στο αστικό ΚΤΕΛ Χανίων και πήρε τον αριθμό «20».Παρέμεινε εκεί ζωντανό ως τον Σεπτέμβριο του 1993.

Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, το λεωφορείο υπάρχει ακόμα σε ένα οικόπεδο και βρίσκεται στην κατάσταση που σας παρουσιάζουμε στη δεύτερη φωτογραφία. Το σίγουρο είναι ότι θα επιχειρήσουμε να επιβεβαιώσουμε του λόγου το αληθές και να το βρούμε.

Τελικά, υπάρχουν στιγμές που βρίσκεις απλούς ανθρώπους μπροστά σου και με μια καλή κουβέντα μπορούν να σε σκλαβώσουν ή να σου χαρίσουν ένα ανέλπιστο χαμόγελο. Με μια φωτογραφία από το αρχείο τους και με μια αφήγηση, μπορούν να σε κάνουν παιδί που ασχολείται με ένα παιγνίδι.

Με την ευκαιρία ακούστε τη «Μερσέντα» σε λειτουργία: