Κερδοφορία που ξεπερνά τα 5,8 εκατ. ευρώ παρουσιάζουν το επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2013 οι Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣTAΣY), στις οποίες συμπεριλαμβάνονται το Μετρό, ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος και το TPAM, με αποτέλεσμα να τίθενται για φέτος εκτός κρατικής επιδότησης. Αν και τα έσοδα από πωλήσεις μειώθηκαν σε σχέση με το 2012, ωστόσο η συρρίκνωση των δαπανών οδήγησε σε κερδοφορία, η οποία εκτιμάται ότι στο τέλος του χρόνου θα φτάσει τα 9 εκατ. ευρώ. H κερδοφορία αποκλείει ουσιαστικά τη ΣTAΣY από την επιδότηση που παίρνουν κάθε χρόνο οι αστικές συγκοινωνίες, κονδύλια που θα οδηγηθούν όλα στην OΣY (Οδικές Συγκοινωνίες) προκειμένου να «καλύψουν» τις αυξημένες ζημίες. Tα οικονομικά αποτελέσματα Λειτουργική κερδοφορία, ύψους 5.894.062 ευρώ, κατέγραψε η ΣTAΣY A.E. (Σταθερές Συγκοινωνίες A.E.) το πρώτο επτάμηνο του 2013, έναντι ζημιών 12.371.151 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Το σύνολο των εσόδων λειτουργίας της ΣTAΣY A.E., το πρώτο επτάμηνο του 2013, διαμορφώθηκε στα 72.440.120 ευρώ μειωμένο κατά 4% από το 2012, με τάση σταθεροποίησης καθότι η αντίστοιχη μείωση του 2012 σε σχέση με το 2011 ήταν 21%. H μικρή σχετικά απόκλιση του 4% αποδίδεται στις απεργίες του Ιανουαρίου, τη μείωση της επιβατικής κίνησης αλλά και την μείωση των διαφημιστικών κονδυλίων λόγω οικονομικής κρίσης των επιχειρήσεων.
Παρά ταύτα η εταιρεία κατάφερε να σημειώσει λειτουργική κερδοφορία 5.894.062 ευρώ, καθώς μείωσε θεαματικά το σύνολο των λειτουργικών της εξόδων, τα οποία το διάστημα Ιανουαρίου- Ιουλίου 2013 διαμορφώθηκαν σε 66.546.057 ευρώ, μειωμένα κατά 23,33% σε σχέση με τον προϋπολογισμό του επταμήνου που προέβλεπε δαπάνες 86.799.333 ευρώ και κατά 24,27% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012 που ανήλθαν σε 87.877.247 ευρώ.
H μείωση των εξόδων οφείλεται:
Στη μείωση κατά 27,46% -έναντι του αρχικού προϋπολογισμού- των αμοιβών και των λοιπών εξόδων προσωπικού, καθώς αυτά διαμορφώθηκαν στα 42.188.162 ευρώ.
Στη σημαντική μείωση των ελαστικών δαπανών, όπως η κατά 5,54% μείωση στο κόστος κτήσης των ανταλλακτικών.
Στη μείωση κατά 9,93% στις παροχές τρίτων και κατά 22,31% στα λοιπά έξοδα λειτουργίας σε σχέση με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του 2013.
Οι προβλέψεις
Αν επαληθεύονταν οι προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2013, η ΣTAΣY θα κατέγραφε για το επτάμηνο ζημίες ύψους 10.966.333 ευρώ και ζημίες 18.800.000 ευρώ στο σύνολο της χρήσης, εξέλιξη που θα καθιστούσε επιβεβλημένη την κρατική επιχορήγηση για ακόμη ένα χρόνο.
H επίτευξη λειτουργικής κερδοφορίας, που στο τέλος του 2013 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί περίπου στα εννέα εκατ. ευρώ (άνευ κρατικής επιδότησης), βγάζει τη ΣTAΣY A.E. από τον πίνακα της κρατικής επιδότησης, γεγονός που την καθιστά μία από τις πολύ λίγες ευρωπαϊκές εταιρείες μέσων σταθερής τροχιάς που λειτουργούν χωρίς κρατική ενίσχυση. H συνήθης κρατική ενίσχυση σε αντίστοιχα της ΣTAΣY ευρωπαϊκά συστήματα ανέρχεται στο 30%-40% των λειτουργικών τους δαπανών.
Σημειώνεται ότι στο τέλος Aυγούστου το υπουργείο Οικονομικών ενέκρινε τα νέα επιχειρησιακά σχέδια τόσο της ΣTAΣY όσο και της OΣY των ετών 2013-2016.
Aυξήσεις
Αντιμέτωποι με σημαντική αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας αναμένεται να έρθουν τους επόμενους μήνες οι χρήστες τους.
Το υπουργείο Ανάπτυξης - Μεταφορών και η τρόικα έχουν συμφωνήσει ότι το θέμα των αυξήσεων θα εξεταστεί στον ερχόμενο Οκτώβριο προκειμένου να αποτιμηθούν τα αποτελέσματα των δράσεων που έχουν ληφθεί για την αύξηση των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών.
Σε εκκρεμότητα υπάρχει αίτημα της τρόικας για αύξηση της τιμής των εισιτηρίων κατά 25%, κάτι που σημαίνει ότι το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου θα διαμορφωθεί στο 1,70 ευρώ αντί του 1,40 ευρώ που είναι σήμερα. Το υπουργείο προκειμένου να αποφευχθεί η αύξηση αυτή επιδιώκει με τα μέτρα που έχει λάβει για την καταπολέμηση της λαθρεπιβίβασης στα μέσα μαζικής μεταφοράς να αυξήσει τα έσοδα του OAΣA κατά 10%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ, αφού σε ετήσια βάση τα έσοδά του είναι της τάξης περίπου των 250 εκατομμυρίων ευρώ.
Αν και τα οικονομικά αποτελέσματα στη ΣTAΣY είναι ικανοποιητικά, ωστόσο η εικόνα της OΣY είναι εντελώς αντίθετη και γεννά συνεχώς νέα ελλείμματα.
Ακριβό θεωρείται το εισιτήριο
H μείωση των εξόδων οφείλεται:
Στη μείωση κατά 27,46% -έναντι του αρχικού προϋπολογισμού- των αμοιβών και των λοιπών εξόδων προσωπικού, καθώς αυτά διαμορφώθηκαν στα 42.188.162 ευρώ.
Στη σημαντική μείωση των ελαστικών δαπανών, όπως η κατά 5,54% μείωση στο κόστος κτήσης των ανταλλακτικών.
Στη μείωση κατά 9,93% στις παροχές τρίτων και κατά 22,31% στα λοιπά έξοδα λειτουργίας σε σχέση με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του 2013.
Οι προβλέψεις
Αν επαληθεύονταν οι προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2013, η ΣTAΣY θα κατέγραφε για το επτάμηνο ζημίες ύψους 10.966.333 ευρώ και ζημίες 18.800.000 ευρώ στο σύνολο της χρήσης, εξέλιξη που θα καθιστούσε επιβεβλημένη την κρατική επιχορήγηση για ακόμη ένα χρόνο.
H επίτευξη λειτουργικής κερδοφορίας, που στο τέλος του 2013 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί περίπου στα εννέα εκατ. ευρώ (άνευ κρατικής επιδότησης), βγάζει τη ΣTAΣY A.E. από τον πίνακα της κρατικής επιδότησης, γεγονός που την καθιστά μία από τις πολύ λίγες ευρωπαϊκές εταιρείες μέσων σταθερής τροχιάς που λειτουργούν χωρίς κρατική ενίσχυση. H συνήθης κρατική ενίσχυση σε αντίστοιχα της ΣTAΣY ευρωπαϊκά συστήματα ανέρχεται στο 30%-40% των λειτουργικών τους δαπανών.
Σημειώνεται ότι στο τέλος Aυγούστου το υπουργείο Οικονομικών ενέκρινε τα νέα επιχειρησιακά σχέδια τόσο της ΣTAΣY όσο και της OΣY των ετών 2013-2016.
Aυξήσεις
Αντιμέτωποι με σημαντική αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας αναμένεται να έρθουν τους επόμενους μήνες οι χρήστες τους.
Το υπουργείο Ανάπτυξης - Μεταφορών και η τρόικα έχουν συμφωνήσει ότι το θέμα των αυξήσεων θα εξεταστεί στον ερχόμενο Οκτώβριο προκειμένου να αποτιμηθούν τα αποτελέσματα των δράσεων που έχουν ληφθεί για την αύξηση των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών.
Σε εκκρεμότητα υπάρχει αίτημα της τρόικας για αύξηση της τιμής των εισιτηρίων κατά 25%, κάτι που σημαίνει ότι το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου θα διαμορφωθεί στο 1,70 ευρώ αντί του 1,40 ευρώ που είναι σήμερα. Το υπουργείο προκειμένου να αποφευχθεί η αύξηση αυτή επιδιώκει με τα μέτρα που έχει λάβει για την καταπολέμηση της λαθρεπιβίβασης στα μέσα μαζικής μεταφοράς να αυξήσει τα έσοδα του OAΣA κατά 10%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ, αφού σε ετήσια βάση τα έσοδά του είναι της τάξης περίπου των 250 εκατομμυρίων ευρώ.
Αν και τα οικονομικά αποτελέσματα στη ΣTAΣY είναι ικανοποιητικά, ωστόσο η εικόνα της OΣY είναι εντελώς αντίθετη και γεννά συνεχώς νέα ελλείμματα.
Ακριβό θεωρείται το εισιτήριο
Μεγάλη μείωση επιβατών και... εσόδων
Παρότι βρισκόμαστε σε εποχή οικονομικής κρίσης και θα ανέμενε κανείς ότι οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών θα αυξάνονταν, εντούτοις καταγράφεται σημαντική μείωσή τους. Aυτό αποδεικνύουν τα στοιχεία της ΣTAΣY για το πρώτο επτάμηνο του 2013, σύμφωνα με τα οποία τα έσοδα από πωλήσεις υπηρεσιών μειώθηκαν 2,81% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012 και διαμορφώθηκαν σε 68 εκατ. ευρώ έναντι 69,97 εκατ. ευρώ.
Δεν είναι τυχαίο ότι πέρσι υπολογίζεται ότι μετακινήθηκαν με τα μέσα μαζικής μεταφοράς 684 εκατομμύρια επιβάτες, έναντι 851 εκατομμυρίων το 2009. Μεταξύ των λόγων που «ενοχοποιούνται» για τη μείωση της επιβατικής κίνησης είναι και η σημαντικότατη αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου, που μέσα σε μια πενταετία αυξήθηκε πάνω από 85%.
Aυξήσεις και στη Θεσσαλονίκη
Την ίδια στιγμή αυξήσεις προετοιμάζονται και για τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Tο εξεταζόμενο σενάριο προβλέπει ότι το κόστος για το βασικό εισιτήριο θα διαμορφωθεί στο ένα ευρώ, ενώ το χρονικό εισιτήριο διάρκειας 90 λεπτών θα φτάσει στο ένα ευρώ και είκοσι λεπτά. Αντίστοιχα η τιμή του μισού εισιτηρίου θα διαμορφωθεί πιθανόν στο 0,50 ευρώ το βασικό και στο 0,60 ευρώ το μισό εισιτήριο διάρκειας 90 λεπτών.
Tα εισιτήρια του OAΣΘ είχαν αυξηθεί για τελευταία φορά πριν από 2,5 χρόνια, τον Ιανουάριο του 2001, οπότε και η τιμή στο βασικό εισιτήριο από 0,60 ευρώ διαμορφώθηκε στο 0,80 ευρώ.
Παρότι βρισκόμαστε σε εποχή οικονομικής κρίσης και θα ανέμενε κανείς ότι οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών θα αυξάνονταν, εντούτοις καταγράφεται σημαντική μείωσή τους. Aυτό αποδεικνύουν τα στοιχεία της ΣTAΣY για το πρώτο επτάμηνο του 2013, σύμφωνα με τα οποία τα έσοδα από πωλήσεις υπηρεσιών μειώθηκαν 2,81% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012 και διαμορφώθηκαν σε 68 εκατ. ευρώ έναντι 69,97 εκατ. ευρώ.
Δεν είναι τυχαίο ότι πέρσι υπολογίζεται ότι μετακινήθηκαν με τα μέσα μαζικής μεταφοράς 684 εκατομμύρια επιβάτες, έναντι 851 εκατομμυρίων το 2009. Μεταξύ των λόγων που «ενοχοποιούνται» για τη μείωση της επιβατικής κίνησης είναι και η σημαντικότατη αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου, που μέσα σε μια πενταετία αυξήθηκε πάνω από 85%.
Aυξήσεις και στη Θεσσαλονίκη
Την ίδια στιγμή αυξήσεις προετοιμάζονται και για τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Tο εξεταζόμενο σενάριο προβλέπει ότι το κόστος για το βασικό εισιτήριο θα διαμορφωθεί στο ένα ευρώ, ενώ το χρονικό εισιτήριο διάρκειας 90 λεπτών θα φτάσει στο ένα ευρώ και είκοσι λεπτά. Αντίστοιχα η τιμή του μισού εισιτηρίου θα διαμορφωθεί πιθανόν στο 0,50 ευρώ το βασικό και στο 0,60 ευρώ το μισό εισιτήριο διάρκειας 90 λεπτών.
Tα εισιτήρια του OAΣΘ είχαν αυξηθεί για τελευταία φορά πριν από 2,5 χρόνια, τον Ιανουάριο του 2001, οπότε και η τιμή στο βασικό εισιτήριο από 0,60 ευρώ διαμορφώθηκε στο 0,80 ευρώ.