Κυριακή 25 Αυγούστου 2013

Στη ζούγκλα των λεωφορείων (ΚΥΝΗΓΟΙ ΚΕΦΑΛΩΝ)


Ο θάνατος του 19χρονου Θανάση Καναούτη την προηγούμενη εβδομάδα στο Περιστέρι για ένα εισιτήριο στάθηκε αφορμή να έρθει στην επιφάνεια η κατάσταση των άκρων που επικρατεί στα μέσα μαζικής μεταφοράς.



Ελεγκτές οι οποίοι επιδεικνύουν... υπερβάλλοντα ζήλο έχουν βιαιοπραγήσει, σύμφωνα με καταγγελίες, εναντίον μεταναστών αλλά και ημεδαπών επιβατών.

Από τη μία, οι ελεγκτές να καταγγέλλονται συχνά για υπερβάλλοντα ζήλο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και, από την άλλη, επιβάτες που δεν πληρώνουν εισιτήριο, οι οποίοι φαίνεται πως αναζητούν ευφάνταστους και άκρως επικίνδυνους τρόπους για να αποφύγουν τον έλεγχο.

Οδηγοί της ΕΘΕΛ είχαν καταγγείλει 18 μήνες πριν την κατάσταση που επικρατεί, δηλώνοντας ευθαρσώς μέσω του ιστολογίου τους ότι «εμείς σαν etheldrivers προειδοποιούμε ότι θα υπάρξει νεκρός! Ολοι μας ξέρουμε ότι όταν το λεωφορείο είναι εν κινήσει έστω και με 20 χιλιόμετρα και πηδήσει κάποιος από αυτό, ή θα τον πατήσει διερχόμενο αυτοκίνητο ή θα "καρφωθεί" σε κάποιο πεζοδρόμιο με ό,τι συνεπάγεται αυτό...»

Αναφορά



Οπως εξηγούσαν στην αναφορά που είχαν κάνει στον τότε διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΘΕΛ, «όταν γίνεται έλεγχος εισιτήριων στο λεωφορείο, ο παραβάτης εκτός από τις δικαιολογίες που λέει συνήθως -ξέχασα να το ακυρώσω, δεν βρήκα να πάρω κ.λπ.- έχει και στο μυαλό του με ποιο τρόπο θα διαφύγει για να γλιτώσει το πρόστιμο που θα του βεβαιώσει ο ελεγκτής! Μεταφέρουμε επιβάτες οι οποίοι είτε επειδή δεν έχουν χρήματα ή... θεωρούν "μαγκιά" να μην ακυρώνουν ποτέ εισιτήριο! Αυτοί μπορούν να κάνουν άκρως επικίνδυνα πράγματα... Και δεν εννοούμε να βρίσουν ή να χτυπήσουν τον ελεγκτή, αλλά να πηδήσουν και από το παράθυρο του λεωφορείου ενώ αυτό είναι εν κινήσει». Ζητούσαν μάλιστα ώστε η διοίκηση να μεριμνήσει και ο έλεγχος των εισιτηρίων να γίνεται με διαφορετικό τρόπο...

Στα λεωφορεία, οι μόνιμοι και αποκλειστικής απασχόλησης ελεγκτές είναι μόλις 17. «Πρόκειται για μεγαλύτερους συναδέλφους, οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας και στο 8ωρό τους είναι ελεγκτές. Το βάρος των ελέγχων όμως έχει πέσει αναμφίβολα στους 250 εθελοντές ελεγκτές που, αφού συμπληρώσουν το ωράριό τους, μπορούν να συνεχίσουν ως ελεγκτές.



Ο θάνατος του Θανάση Καναούτη στις 14 Αυγούστου στο Περιστέρι έφερε στην επιφάνεια την ανεξέλεγκτη κατάσταση που επικρατεί στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Οι συγκεκριμένοι αμείβονται με το 40% επί του προστίμου που είναι το 60πλάσιο της αξίας του εισιτηρίου, δηλαδή 72 ευρώ. Βέβαια, ο μισθός τους δεν μπορεί να ξεπεράσει το ενιαίο μισθολόγιο που έχει επιβληθεί και είναι 1.900 ευρώ τον μήνα», εξηγεί στο «Εθνος της Κυριακής» ο πρόεδρος του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλας. Ιδια είναι τα ποσά και ο τρόπος πληρωμής για τους 30 μόνιμους και 550 εθελοντές ελεγκτές των τρόλεϊ.

Με την εισιτηριοδιαφυγή να φτάνει το 15-20% στα ΜΜΜ, οι ελεγκτές γρήγορα μετατρέπονται σε... κυνηγούς κεφαλών.

Πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής» αναφέρουν ότι η εκπαίδευση των εθελοντών ελεγκτών έχει διάρκεια μόλις... μίας εβδομάδας και έχει τη μορφή σεμιναρίων. Η ελλιπής κατάρτιση για την πρέπουσα συμπεριφορά τους, αλλά και το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι γνωρίζουν ότι μόνο με τα πρόστιμα μπορούν να αυξήσουν το εισόδημά τους, τους φέρνουν συχνά σε αντιπαράθεση με επιβάτες που δεν κόβουν εισιτήριο είτε επειδή δεν έχουν χρήματα είτε επειδή η γενικότερη κατάσταση τους ενθαρρύνει. Οπως διαπιστώθηκε στις 14 Αυγούστου, η κόντρα αυτή μπορεί να έχει απρόβλεπτες και πολύ θλιβερές συνέπειες...

ΣΩΡΕΙΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ ΚΑΤΑ ΕΛΕΓΚΤΩΝ

Ξυλοκόπησαν ανάπηρο, επιτέθηκαν σε μετανάστες

Καταγγελίες για την απαράδεκτη συμπεριφορά των «κυνηγών κεφαλών» των μέσων συγκοινωνιών έχουν επανειλημμένως καταγραφεί. Παρόλο που μέχρι τις 14 Αυγούστου, όταν δηλαδή συνέβη το τραγικό περιστατικό με τον 19χρονο Θανάση Καναούτη, τα περιστατικά δεν κρίνονταν ως ιδιαιτέρως σοβαρά και δεν γίνονταν γνωστά στο ευρύτερο κοινό, καταγγελίες για «τραμπουκισμούς», «τσαμπουκάδες» και απρεπή συμπεριφορά παρουσιάζονταν συχνά στην μπλογκόσφαιρα.

Οπως το περιστατικό που καταγγέλθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο και για αρκετές μέρες απασχόλησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με την καταγγελία, ένα άτομο με αναπηρία που επέβαινε στο λεωφορείο Β9 και δεν είχε εισιτήριο, δέχθηκε τις ύβρεις, αλλά και τις κλωτσιές στο σώμα τριών ελεγκτών που πραγματοποιούσαν έλεγχο. Μάταια ο ίδιος τους εξηγούσε ότι έχει 67% αναπηρία. Οι τρεις άνδρες τον χτύπησαν ακόμη και στο κεφάλι. Η πορεία της υπόθεσης δεν έγινε γνωστή.

Συχνοί αποδέκτες της παράτυπης συμπεριφοράς των ελεγκτών φαίνεται ότι είναι οι μετανάστες χωρίς εισιτήριο, κάνοντας συχνές τις καταγγελίες για ακροδεξιά συμπεριφορά. Ο φόβος των θυμάτων και πιθανότατα η έλλειψη νομιμοποιητικών εγγράφων τούς κάνει εύκολους στόχους. Επειδή μάλιστα οι ελεγκτές γνωρίζουν ότι δύσκολα θα λάβουν πρόστιμο «παρά του μη έχοντος», καταλήγουν να χειροδικούν σε βάρος τους.

Ρατσιστική συμπεριφορά

Χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό που είχε καταγγελθεί τον Μάιο του 2012 σε τρόλεϊ που κινούνταν επί της οδού Ακαδημίας. Δύο νεαροί μετανάστες από το Μπαγκλαντές που επιβιβάστηκαν χωρίς εισιτήριο δέχθηκαν επίθεση από τον ελεγκτή που τους φώναξε «Εγέρθητω ρε. Εδώ είναι Ελλάδα».

Μάλιστα, όπως είπαν επιβάτες που επίσης επέβαιναν στο συγκεκριμένο τρόλεϊ, οι ελεγκτές είχαν σταθεί μπροστά στα μηχανήματα ακύρωσης εισιτηρίων, με αποτέλεσμα ακόμη και εκείνοι που είχαν εισιτήριο και είχαν μόλις μπει να καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο! Δεν είναι όμως μόνο οι μετανάστες, αλλά και όσοι τολμούν να τους υποστηρίξουν.

Τον περασμένο Ιούλιο, επίσημη καταγγελία στην εταιρεία ΟΣΥ (τρόλεϊ) ανέφερε ότι εθελοντές ελεγκτές και οδηγός τρόλεϊ έφτασαν στο σημείο να ξυλοκοπήσουν επιβάτη που τόλμησε να διαμαρτυρηθεί για ρατσιστική και παράτυπη συμπεριφορά σε αλλοδαπούς επιβάτες.

ΕΝΑ «ΠΡΟΦΗΤΙΚΟ» ΒΙΝΤΕΟ

Σάλταραν από το παράθυρο

Ενα βίντεο που κόβει την ανάσα φέρνει σήμερα στο φως το «Εθνος της Κυριακής». Στις εικόνες του φαίνεται μια παρέα νεαρών σε λεωφορείο. Την ώρα που επιβιβάστηκε ο ελεγκτής για να κάνει έλεγχο, μερικοί νεαροί που δεν είχαν στην κατοχή τους εισιτήριο άρχισαν να... πηδούν από τα παράθυρα για να αποφύγουν τον έλεγχο! Με την ακραία αυτή συμπεριφορά οι επιβάτες έθεσαν σε κίνδυνο κατ' αρχάς τη σωματική τους ακεραιότητα, αλλά και την ασφάλεια των υπόλοιπων επιβατών του λεωφορείου και των διερχόμενων οδηγών και περαστικών. Ακούγεται μάλιστα ήχος από διερχόμενη μηχανή... Το βίντεο αυτό είχε αναρτηθεί σε ανύποπτο χρόνο στο ιστολόγιο των οδηγών της ΕΘΕΛ. «Ολοι μας οι οδηγοί έχουν γίνει μάρτυρες σε παρόμοια περιστατικά», σημειώνουν οι συντάκτες του κειμένου που το συνοδεύει.


ΜΑΡΙΑ ΨΑΡΑ