Τετάρτη 27 Μαΐου 2015

Αναζητώντας 600 λεωφορεία



Έλλειμμα το οποίο ενδέχεται να φτάσει ακόμα και το 20% έως το τέλος του 2015 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στην εταιρεία ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) προκαλώντας ισχυρό πονοκέφαλο στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Την ίδια στιγμή οι δυσλειτουργίες στο συγκοινωνιακό έργο της εταιρείας που διαχειρίζεται λεωφορεία και τρόλεϊ είναι τεράστιες κυρίως λόγω έλλειψης πόρων.
Τα οχήματα μετρούν κατά μέσο όρο 12,5 έτη ζωής με αποτέλεσμα να εμφανίζουν συστηματικά βλάβες, οι οποίες δεν επιδιορθώνονται, λόγω περιορισμένων πόρων. Παροπλισμένα στα αμξοαστάσια βρίσκονται δεκάδες λεωφορεία τα οποία ελλείψει ανταλλακτικών δεν μπορούν να επισκευαστούν. Την ίδια στιγμή συνολικά 415 λεωφορεία (22% του στόλου) και άλλα 134 τρόλεϊ (38% του στόλου) πρόκειται να αποσυρθούν από την κυκλοφορία έως το τέλος του 2016 λόγω παλαιότητας, τα οποία δεν θα πληρούν ούτε τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές.
Ψάχνει 80 εκατ. ευρώ για 300 λεωφορεία
Το κόστος προμήθειας νέων οχημάτων για την ΟΣΥ έχει υπολογστεί στα 80 εκατ. ευρώ τα οποία η εταιρεία αδυνατεί να καλύψει. Συγκεκριμένα θεωρείται επιτακτική η αντικατάσταση 300 θερμικών λεωφορείων. Από αυτά τα 180 είναι 12 μέτρων, 120 είναι 18 μέτρων (αρθρωτά) και άλλα 45 είναι ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ 12 μέτρων. Η πρόταση της διοίκησης της ΟΣΥ είναι να ενταχθεί η δαπάνη στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020. Πρόταση η οποία δεν έχει εγκριθεί προς το παρόν και εκτιμάται ότι δεν θα τύχει έγκρισης ούτε στο μέλλον.
Ο αντίκτυπος είναι εμφανής στους επιβάτες με τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια να αποτελούν καθημερινό φαινόμενο, ενώ η εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει τρεις φορές έως σήμερα σε τροποποιήσεις δρομολογίων. Οι αλλαγές στο συγκοινωνιακό έργο περιλαμβάνουν καταργήσεις δεκάδων γραμμών, προκειμένου το υφιστάμενο τροχαίο υλικό και προσωπικό να μπορούν να αντεπεξέλθουν στο συγκοινωνιακό έργο. Φέτος, αναμένεται να αποχωρήσουν πάνω από 200 άτομα από την ΟΣΥ λόγω συνταξιοδότησης αφήνοντας ακόμη μεγαλύτερα κενά πίσω τους σε οδηγούς και τεχνικούς.
Από το κακό στο χειρότερο τα οικονομικά της ΟΣΥ
Στο μεταξύ οι προοπτικές για τα οικονομικά του τρέχοντος έτους κάθε άλλο παρά θετικές είναι. Η νέα τιμολογιακή πολιτική υπολογίζεται ότι ευθύνεται για έλλειμμα που μπορεί να φτάσει και το 20% έως το τέλος του 2015. Σημειώενται ότι στόχος της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν η μείωση της τιμής του εισιτηρίου να αυξήσει τις επιβιβάσεις, κάτι το οποίο όμως δεν συνέβη. Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) η επιβατική κίνηση ενισχύθηκε κατά μόλις 1,4%, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη αύξηση στα έσοδα. Παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις μηνιαίων καρτών σε λεωφορεία και τρόλεϊ αυξήθηκαν κατά 50%, τα έσοδα δεν ενισχύθηκαν, λόγω της μειωμένης τιμής των μαζικών προϊόντων.
Ειδικότερα με την επιβολή της μείωσης της, από τον Σεπτέμβριο έως το Δεκέμβριο του 2014, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 0,16% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013, καταστρέφοντας την θετική εικόνα που είχε διαμορφωθεί στην αρχή της χρονιάς.
Χαρά Αυγερινού
www.reporter.gr