Τρίτη 3 Μαΐου 2016

Γιάννης Σκουμπούρης: «Οι αστικές συγκοινωνίες αλλάζουν σελίδα»


Ενώ οι πρώτες «έξυπνες» στάσεις έχουν αρχίσει να λειτουργούν σε κομβικά σημεία της πόλης και νέα γκρουπάκια on stage μας κάνουν να επιβραδύνουμε για λίγο το βήμα μας στους σταθμούς του μετρό, συναντήσαμε τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ, τσεκάραμε ένα νέο application που αναμένεται να βγει στον αέρα τον Μάιο και αποσπάσαμε σημαντικά νέα που δικαιολογούν τον ισχυρισμό ότι οι συγκοινωνίες της πόλης δεν θα είναι πια οι ίδιες στο άμεσο μέλλον.
Χημικός μηχανικός με αγάπη για τη φιλοσοφία, λάτρης της ασπρόμαυρης φωτογραφίας, της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου, για τον οποίο συμβουλεύεται βέβαια το «αθηνόραμα». Συμμετέχει σε λογοτεχνικές ομάδες και αισθάνεται «παιδί του κέντρου» αφού η… γειτονιά του είναι η Καλλιδρομίου στα Εξάρχεια. Αγαπημένοι του συγγραφείς, ο Ναμπόκοφ, ο Μπέλοου, ο Χέμινγουεϊ, ο Κάφκα και ο Μπέρνχαρτ. Ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ Γιάννης Σκουμπούρης δεν «μασάει τα λόγια του», έχει διάθεση να αναδείξει την αξία των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής και σχεδιάζει ένα φιλόδοξο πλάνο, βάζοντας τον επιβάτη στην… πρώτη θέση.

Βασικός πυλώνας αυτής της διαφοροποίησης είναι η άποψή του ότι «οι αστικές συγκοινωνίες, δεν είναι απλώς μια τεχνολογική πλατφόρμα που μεταφέρει κάποιον. Είναι κάτι πολύ ευρύτερο. Είναι δημόσιος χώρος πολύ χρηστικός και αυτό πρέπει να αναδειχθεί». Πολλά στοιχεία προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους στους δρόμους και από τη συζήτησή μας προκύπτει ότι οι εκπλήξεις που ακολουθούν θα είναι ακόμη πιο ενδιαφέρουσες. Τον συναντήσαμε στο πανέμορφο νεοκλασικό της οδού Μετσόβου, στα Εξάρχεια, εκεί όπου τους τελευταίους τρεις μήνες που εκτελεί τα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου του οργανισμού σχεδιάζει μαζί με τους συνεργάτες του, υπαλλήλους του ομίλου, το «αύριο» των αστικών συγκοινωνιών.


Το αύριο στη μετακίνηση
«Με το πρόγραμμα της τηλεματικής, οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, γυρίζουν σελίδα», σημειώνει ο κ. Σκουμπούρης, ενώ δεν παραλείπει να αναφερθεί στην πορεία του έργου από τη στιγμή που ανέλαβε τα ηνία του οργανισμού. «Κοιτάξαμε από την πρώτη στιγμή να αναβαθμίσουμε τη δημόσια συγκοινωνία και να επιταχύνουμε όσο γίνεται αυτό το έργο ώστε οι πολίτες να καρπωθούν άμεσα τα οφέλη του.

Το έργο περιλαμβάνει 1.000 τηλεματικές στάσεις με ενημερωτικό πίνακα σχετικά με τους χρόνους διέλευσης των λεωφορείων, οθόνες ενημέρωσης μέσα σε όλα τα λεωφορεία, καθώς και ηχητικά μηνύματα σχετικά με τη στάση που ακολουθεί, παράμετροι που βοηθούν σημαντικά και ειδικές ομάδες πολιτών.
Στο ίδιο μήκος κύματος εντάσσεται και η δυνατότητα λήψης ηχητικών ενημερωτικών πληροφοριών με το πάτημα ενός κουμπιού σχετικά με το χρόνο που απομένει για να έρθει το λεωφορείο που σας ενδιαφέρει στη στάση. Η επιλογή των στάσεων έγινε με βάση τα στοιχεία κίνησης που διαθέτει ο οργανισμός. Εκτός της Αθήνας, εντάσσονται περίπου 5 κεντρικές στάσεις σε κάθε δήμο».

Παράλληλα, στις προθέσεις του ΟΑΣΑ είναι η δημιουργία μιας ομάδας διαχείρισης μηνυμάτων ώστε, ανάλογα με την περίοδο, να επιλέγονται και να προβάλλονται διάφορα μηνύματα πολιτιστικού κυρίως ενδιαφέροντος. «Θέλουμε την καθιέρωση μιας άμεσης σχέσης με το κοινό. Θέλουμε να αξιοποιούμε, για παράδειγμα, τις καθιερωμένες “παγκόσμιες ημέρες” και να μεταδίδουμε σχετικά μηνύματα, για τον κινηματογράφο, την ποίηση ή τη ζωγραφική». Αντίστοιχες υπηρεσίες συναντά κανείς σε όλο το δυτικό κόσμο, με την Ελλάδα να έχει μείνει ίσως η τελευταία που δεν διέθετε τέτοια υπηρεσία.
Το λεωφορείο στο κινητό

Ένα μεγάλο βήμα στη χρήση των λεωφορείων ως βασικού μέσου μετακίνησης στην πόλη, αποτελεί η ενσωμάτωση της νέας εφαρμογής που θα είναι διαθέσιμη σε ios και android και θα αφορά την κίνηση των λεωφορείων και των τρόλεϊ σε όλες τις γραμμές – σε 8.500 στάσεις συνολικά. «Η εφαρμογή αυτή θα μας δίνει τη δυνατότητα να βλέπουμε από το κινητό μας, σε πραγματικό χρόνο, πού βρίσκεται το λεωφορείο. Επιλέγοντας, δηλαδή, τη γραμμή που μας ενδιαφέρει θα εμφανίζονται όλα τα λεωφορεία που κινούνται σε αυτή. Επιλέγοντας μια συγκεκριμένη στάση, θα ενημερωνόμαστε για το σε πόσα λεπτά θα βρίσκεται το λεωφορείο εκεί». Χρονικά, η εφαρμογή αναμένεται να βγει στον αέρα στις αρχές Μαΐου, καθώς τώρα βρίσκεται στο στάδιο ελέγχων και επίλυσης των αρχικών προβλημάτων.

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Μέσα σε όλες αυτές τις αλλαγές, ο επιβάτης θα κληθεί να αντιμετωπίσει μια νέα πραγματικότητα και στην επικύρωση του εισιτηρίου του, καθώς μπαίνει στη ζωή μας το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Το μετρό, αποκτά αυτόματες μπάρες εισόδου και εξόδου, ενώ κάθε λεωφορείο θα εφοδιαστεί με συσκευές ανέπαφης επικύρωσης, όπου ο κάθε επιβάτης θα «περνάει» από τη συσκευή την κάρτα του και έτσι θα αφαιρείται το αντίτιμο του εισιτηρίου. Όταν πλέον η κάρτα δεν θα έχει χρήματα, θα ανάβει κόκκινη σήμανση, ενώ στο μετρό οι μπάρες δεν θα ανοίγουν. O κ. Σκουμπούρης σημειώνει σχετικά: «Έχουμε σχεδιάσει την κάρτα, που θα βγει σ’ ένα εκατομμύριο αντίτυπα. Είναι αρκετά τα ζητήματα που έχουμε να επιλύσουμε σχετικά με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, όπως ο τρόπος φόρτισης μέσω των τραπεζών.

Σε κάθε περίπτωση, έχουμε προθεσμία μέχρι το τέλος του 2016 και προσπαθούμε να είμαστε έτοιμοι. Παράλληλα, υπάρχει ως σκέψη και η καθιέρωση ζωνών με βάση τις οποίες θα υπολογίζεται το κόστος του εισιτηρίου. «Ανάμεσα στις επιλογές που θα έχουμε είναι να κάνουμε μία “ζωνοποίηση” ή γενικότερα να λάβουμε υπόψη μας την παράμετρο της απόστασης. Αυτό πρέπει να μελετηθεί. Να δούμε πώς δουλεύει. Και σε άλλες χώρες υπάρχει αυτό το σύστημα με βάση τις ζώνες ή τον χιλιομετρικό υπολογισμό». Σε σχέση με αυτές τις αλλαγές, ο κ. Σκουμπούρης αναφέρεται και στο σώμα των ελεγκτών καθώς ειδικότερα στο πώς θα αξιοποιηθεί. «Οι ελεγκτές θα διατηρηθούν και η δραστηριότητά τους θα μπει σε μια νέα βάση.

Όπως και στον υπόλοιπο δυτικό κόσμο, θα έχουν αντικείμενο προσαρμοσμένο στη νέα κατάσταση. Θα είναι ένα σώμα φιλικό προς τον πολίτη, θα τον εξυπηρετεί και ταυτόχρονα θα ελέγχει και την πορεία επικύρωσης των εισιτηρίων. Δεν θα είναι εχθρικός. Θέλουμε να δείξουμε ότι στηρίζουμε αυτήν την ομάδα, καθώς για διάφορους λόγους έχει παρεξηγηθεί ο ρόλος της. Ο βασικός ρόλος των ελεγκτών θα είναι να υποβοηθούν τους πολίτες. Εφόσον κάποιος χρειάζεται βοήθεια, θα του την παρέχουν. Θα μπορούν, επίσης, να εμπλακούν σε ζητήματα ασφάλειας. Δεν θα είναι ένα σώμα που θα ασχολείται αποκλειστικά με το εισιτήριο. Έτσι γίνεται και στην υπόλοιπη Ευρώπη…»

Με πολιτιστικό και κοινωνικό πρόσημο
Μεγάλη είναι η βαρύτητα που δίνει ο οργανισμός στα θέματα κοινωνικής αλλά και πολιτιστικής δράσης. Ξεχωρίζουν οι θεματικές πολιτιστικές διαδρομές με άξονα τη ζωγραφική, τη βυζαντινή Αθήνα, τη λογοτεχνία και πολλά άλλα. Βασική πρόθεση είναι να υπάρχουν πρωτογενείς δράσεις που θα εμπεριέχουν το στοιχείο του νεωτερισμού. Μια τέτοια δράση είναι και ο διαγωνισμός διηγήματος, ο οποίος θα εξελίσσεται μέσα στις αστικές συγκοινωνίες. «Θα φτιάξουμε μια επιτροπή από ανθρώπους που ξέρουν από λογοτεχνία ώστε να αξιολογούν τα διηγήματα.

Πρωταγωνιστής τους θα είναι τα ίδια τα μέσα. Πολλές φορές πρωταγωνιστής μπορεί να είναι ο τόπος ή η ιστορία. Εδώ θα είναι το μέσο». Στην ίδια δέσμη πρωτοβουλιών εντάσσονται και τα «μετρό stages»: νέοι καλλιτέχνες θα παρουσιάζουν τη δουλειά τους στο κοινό στους κοινόχρηστους χώρους των σταθμών του μετρό. Παράλληλα, αναμένεται να «τρέξει» ένα διαγωνισμός selfie με θέμα τα μέσα συγκοινωνίας.
Λεωφορεία αστέγων και υγείας
Μια πολύ πρωτότυπη και συνάμα χρηστική υπηρεσία που ετοιμάζεται να παρέχει ο ΟΑΣΑ είναι το «λεωφορείο των αστέγων».
Πρόκειται για ένα ειδικά μετασκευασμένο όχημα το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει στους δρόμους της Αθήνας μέσα στο Μάιο, και το οποίο θα κάνει μια συγκεκριμένη διαδρομή. σε καθορισμένες στάσεις του οι άστεγοι θα μπορούν να χρησιμοποιούν το μπάνιο που θα υπάρχει, ενώ θα λαμβάνουν «μια ανθρώπινη φροντίδα». Ειδικότερα ο κ. Σκουμπούρης σημειώνει: «Βάζουμε μέσα ντους, τουαλέτες, ενώ θα υπάρχει και κοινωνικός λειτουργός, ο οποίος θα χειρίζεται την κοινωνική πτυχή του αστέγου…» Παράλληλα ένα άλλο όχημα, το «λεωφορείο υγείας», θα δίνει τη δυνατότητα σε όποιον επιθυμεί να λαμβάνει υπηρεσίες υγείας.

«Το λεωφορείο υγείας είναι μια καινοτόμος ιδέα. σε συνεργασία με τους δήμους, θα φτιάξουμε αντίστοιχες στάσεις. Έχουμε ήδη έρθει σε επαφή και με τον Δημόκριτο για την τεχνολογική υποστήριξη αλλά και με γιατρούς-εθελοντές, οι οποίοι θα μπουν στο σύστημα και θα βοηθήσουν προσφέροντας πρωτοβάθμια φροντίδα. Δεν θα σε ρωτάνε ποιος είσαι ή πού κατοικείς. Στο βαθμό που ο ενδιαφερόμενος το επιθυμεί, θα καταγράφουμε τα στοιχεία του, τα οποία θα μεταφέρονται σε μια βάση δεδομένων, ώστε όταν ξαναεπισκεφθεί το λεωφορείο να μπορούν να γίνουν οι απαιτούμενες συγκρίσεις», μας ενημερώνει ο κ. Σκουμπούρης.
Οι άνθρωποι του οργανισμού στην πρώτη γραμμή
«Οι άνθρωποι του οργανισμού, όπως και όλοι οι άνθρωποι, θέλουν να προσφέρουν, και για να το κάνουν θέλουν χώρο. Αρκεί λοιπόν να τους τον δώσεις», καταλήγει ο κ. Σκουμπούρης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΟΣΑ σχεδιάζει τη νέα εποχή των αστικών συγκοινωνιών. Επενδύει στο δυναμικό, υποστηρίζει τις πρωτοβουλίες και του αρέσει να σχεδιάζει τις κινήσεις του με επίκεντρο τον άνθρωπο. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ έχει θέσει ως στόχο οι συγκοινωνίες της Αττικής να γίνουν ισάξιες με εκείνες άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Και απ’ ότι βλέπουμε, έχει σοβαρές πιθανότητες να το πετύχει.